Printre cele mai importante manevre pe care ar trebui să le înveţi la şcoala de şoferi se numără şi – cum să iei un viraj cât mai sigur. Dar, din păcate la noi în ţară nu prea ai posibilitatea să înveţi astfel de tehnici, deşi credem că ar fi esenţiale acest informaţii şi chiar ar putea salva foarte multe vieţi.
Există o regulă de bază pe care dacă o respecţi ai 60% câştig într-o curbă. Regula spune aşa: încearcă să virezi cât mai puţin posibil, să frânezi fin, apoi să accelerezi cât mai moderat pentru a lua curbele în siguranţă.
Acum că ai aflat care este regula în mare, îţi vom explica tehnica pas cu pas, pentru ca tu să poţi înţelege şi aplica cât mai bine.
1. Primul pas este să roteşti volanul cât mai puţin, pe o rază de viraj cât mai mare. Pentru această manevră va trebui să fi poziţionat cât mai în exteriorul benzii tale – adică spre linia de mijloc, care desparte benzile de circulaţie, din partea ta stângă. Trebuie să înţelegi însă faptul că aici vorbim despre banda ta de mers, nu despre lăţimea întreagă a şoselei.
Pe la mijlocul curbei, adică în zona A (vezi imaginea de mai sus), trebuie să treci cât mai aproape de marginea din interior a benzii tale. La ieşire din curbă se merge din nou cât mai aproape de exteriorul benzii tale.
2. Frânarea în curbă se face moderat. Dacă vei intra într-o curbă cu viteză mare, şi vei frâna mai agresiv se poate declanşa supravirarea, ceea ce poate duce la alunecarea maşinii spre marginea carosabilului. Metoda potrivită de a frâna în curbă va decurge în felul următor: înainte ca maşina ta să ajungă în apex-ul curbei (adică în mijlocul punctului A- B din imagine) vei apăsa frâna moderat. Când maşina ajunge deja acolo, piciorul tău trebuie să apese deja acceleraţia, pentru a menţine viteza.
3. Ultimul pas este să accelerezi după apex-ul curbei, care se află în mijlocul punctelor A – C din imaginea de mai sus. Accelerând moderat în acel punct, maşina ta se va reechilibra pe carosabil, iar apoi poţi creşte viteza treptat.
Pe parcursul unui viraj, şi nu numai, trebuie să ai mereu în calcul şi următoarele lucruri: în ce stare sunt cele 4 puncte de aderenţă, adică cauciucurile maşinii tale (lăţimea lor, uzura, compoziţia); care este starea carosabilului (dacă este uscat, ud sau îngheţat).
Toate aceste informaţii sunt foarte importante pentru a ne deplasa în siguranţă şi bineînţeles pentru a putea conduce maşina la diverse manevre.
O altă regulă pe care trebuie să o ştie orice şofer, este că maşina va fi capabilă să execute o singură comandă în acelaşi timp. Adică dacă vrei să execuţi o manevră de viraj, maşina va avea puţine resurse să execute corect şi frânarea (sau accelerarea) în mod simultan. Acest lucru poate duce la pierderea stabilităţii deplasării.
În situaţia în care maşina ta totuşi şi-a pierdut aderenţa în curbă, va trebui să aplici regula viziunii. Asta presupune să te uiţi mult mai departe decât îţi spun instinctele tale.
Mai exact, dacă nasul maşinii tale ajunge mai în dreapta decât ai virat tu iniţial, trebuie să roteşti şi să menţii volanul maşinii, şi implicit roţile, înspre direcţia în care vrei să ajungi. Încearcă să ţii maşina pe linie dreaptă, să reduci frânarea, ba chiar să accelerezi fin. Astfel vei transfera puterea pe puntea din spate şi vei reechilibra maşina.
Bineînţeles, nu uita să adaptezi viteza maşinii tale la condiţiile carosabilului şi să porţi centura de siguranţă care îţi poate salva viaţa în foarte multe cazuri.
comments are closed .